Weer een paar dagen verder - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu Weer een paar dagen verder - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu

Weer een paar dagen verder

Door: Isabelle en Jamie Lee

Blijf op de hoogte en volg Jamie Lee

21 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Tsitsikamma

Inmiddels zijn we alweer een paar dagen en een heleboel ervaringen verder. Het is een drama om hier een stopcontact te vinden waar een ronde stekker in past, vandaar een paar dagen stilte.

Dag 8: White shark cage diving in Gansbaai
Om 03:00 's ochtends gaat de wekker en om 04:00 vertrekken we richting Gansbaai om te gaan duiken met haaien. Het is erg vroeg, donker en koud maar we rijden in één keer goed:).
Met een boot varen we naar een plek waar veel haaien zijn. Vissenkoppen en ingewanden worden uitgegooid om de haaien naar de boot te lokken. Het duurt dan ongeveer een uur voor de eerste haaien komen. Per keer gaan er vijf mensen in de kooi. De eerste moeten ongeveer een half uur wachten voor er eindelijk een haai komt (bedenk hierbij dat het water 14 graden is). De tweede groep (waarbij ik, Jamie Lee zit) moet 15 minuten wachten voor een haai voorbij komt. De haai zwemt echter niet dicht langs de kooi, waardoor ik alleen een schim zie. Vanaf de boot kun je de haaien wel heel goed zien en dit levert dan ook veel mooie plaatjes op.
Ondanks de kou van het water en het mindere weer, was het een super leuke ervaring!

Na het White shark cage diven rijden we door naar Cape Aghulas, het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika. Dit is ook de plek waar de twee oceanen (de Atlantische- en Indische Oceaan) samen komen. Dit kun je echter niet duidelijk zien zoals op de vele foto's op internet.
Na het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika bezocht te hebben gaan we op tijd naar bed. We hebben een super leuke backpackers plaats gevonden. Foto's volgen:).

Dag 9:
We zijn nog steeds in Cape Aghulas, vandaag gaan we naar de harbour op bezoek bij een leuke familie die daar leeft. Namelijk die van de pijlstaartrog van twee meter! Na een tijdje bij de harbour gezeten en gelopen te hebben, hebben we de pijlstaartrog nog steeds niet gezien. Waarschijnlijk omdat het hoogwater was. We besluiten om verder te gaan naar de vuurtoren, om deze te beklimmen en van het uitzicht over Cape Aghulas te genieten. Vanaf de vuurtoren kun je goed zien dat de golven van de zee uit verschillende richtingen komen. Dit is het effect van de twee oceanen die samen komen.
Beneden bij het informatie punt werkt een aardige oude dame die ons onwijs enthousiast informatie geeft.
We rijden door naar Swellendam. Dit is een oud en gezellig dorpje in de bergen. Swellendam is gesticht door een Nederlander en de Nederlandse invloeden zijn dan ook nog duidelijk zichtbaar.
Eerst bezoeken we een voormalig schoolgebouw voor vrijgelaten slaven. Het opvallende van deze school is dat op de gevel een klok hangt voor analfabeten, zodat zij op tijd in het gebouw aanwezig zijn.
Vervolgens bezoeken we de Nederlandse gereformeerde kerk, een impossant gebouw.
Daarna bezoeken we nog een museum waar onder andere het oudste huis van Swellendam en een oude gevangenis te bezichtigen zijn. Bij het museum werkt een oude dame die ons wat afrikaanse woorden leert. Eén die wij erg leuk vinden is; een drukkie. Julllie mogen zelf uitzoeken wat dit betekent.
Via Mosselbay rijden we naar Oudtshoorn om daar te overnachten.

Dag 10:
Vandaag in Oudtshoorn een druk programma, dit betekent dus wederom op tijd op, maar alles valt mee in vergelijking met dag 8.
Vandaag ruilen we onze Red in voor twee struisvogels en proberen onze weg te vervolgen. In een woord; kansloos, geen baggageruimte en erg hobbelig.
We bezoeken dus eerst een struisvolgelboerderij, we krijgen een rondleiding en mogen als klap op de vuurpijl rijden op een struisvogel. In een woord hilarisch. Het was super leuk om te doen, wel erg moeilijk. Foto's en filmpjes volgen later.
Na de struisvogelboerderij rijden we door naar de Cango Caves, immens grote druipsteengrotten.
Inmiddels rijden of beter gezegd hobbelen we op een zeer slecht wegdek in de middel of no where naar de watervallen van Rust en Vrede. Een heel mooi stukje natuur.
Inmiddels is het einde van de middag aangebroken en rijden we via George naar Wilderniss waar we gaan overnachten. Het is 's avonds erg gezellig en we zitten met andere mensen nog tot laat te kletsen en wijn te drinken bij het haardvuur.

Dag 11:
We rijden door Wilderniss naar Knysna voor een korte tussenstop en rijden dan door naar Plettenberg Bay waar we eindelijk even op het strand kunnen zitten en genieten van de zon. We doen het vandaag rustig aan.
In Plettenberg Bay bezoeken we nog een paar winkeltjes en rijden dan door naar Tsitsikamma waar we blijven overnachten. We boeken voor morgen een kayaktour door de prachtige natuur. We verblijven in een backpackers gebeuren in de bergen. De mensen zijn hier erg spiritueel en open-minded. Ze hebben allemaal het idee de wereld te gaan veranderen. We doen het dan ook goed als we vertellen dat we in de townships vrijwilligerswerk gaan doen.

Vanavond op tijd naar bed om onze krachten te sparen voor morgen.
Goodnight!

• 21 Augustus 2016 - 21:37

Omie:

Wederom weer een heel leuk en zo volgen we jullie ,jullie zien er goed uit het weer is zeker ook lekker hier alleen regen nog even dan is het eerste gedeelte al weer om dan werken dat zal niet echt meevallen na deze 14dagen van mooie dingen zien en beleven . Ik wens jullie een goedenacht dikke knuffel voor jullie. Doellllllll

• 22 Augustus 2016 - 22:22

Truida:

Hallo Jamie Lee, wij hebben weer genoten van je verslag. Benieuwd naar het volgende. Veel plezier en een dikke