Het begin van de stage - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu Het begin van de stage - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu

Het begin van de stage

Door: Isabelle en Jamie Lee

Blijf op de hoogte en volg Jamie Lee

01 September 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Na een weekje radiostilte hier weer een verslagje vanuit Port Elizabeth.

Vorige week woensdag zijn we voor het eerst naar het kantoor van Ready4Life geweest, om daar de code of conduct door te nemen gevolgd door een townshiptour. Erg indrukwekkend en ook triest om te zien dat mensen daar in golfplaten krotten wonen. Inmiddels worden zogeheten Mandelahuisjes gebouwd, dit zijn kleine huisjes in de townships gebouwd door de gemeente. Deze kunnen de mensen uit de townships voor weinig geld huren. Vele van deze mensen zijn echter zo erg aan de golfplaten krottenhuisjes gewend, dat ze de Mandelahuisjes illegaal onder verhuren. Waardoor de golfplatenkrottenhuisjes blijven bestaan.
Maar als we door de townships rijden, beseffen we ons heel goed dat wij met onze simpele rijtjeshuizen totaal niet mogen klagen.

Zaterdag zijn we eerst met z'n allen naar het strand gegaan. Daarna besloten we met z'n allen om te gaan BBQ'en om elkaar beter te leren kennen. Het was erg gezellig en er werd spontaan besloten om uit te gaan. Een geslaagde zaterdag!

Afgelopen maandag en dinsdag hebben we cursus gehad. Deze cursus bestond uit de geschiedenis van Zuid-Afrika, de politiek, de vele verschillende culturen mede door interactie met locals, de film 'A long walk to freedom' en kregen we wat meer duidelijkheid over de stage die wij gaan lopen (EINDELIJK!).
's Avonds zijn we met zijn allen uiteten geweest, sushi, omdat het Jolien haar laatste dag was. Heel erg jammer want Jolien was een Topper!

Woendsag zijn we voor het eerst met Avril (een onwijs leuke vrouw van R4L) naar de schoolkliniek gegaan. Hier kregen we een korte rondleiding en hebben we de directrice, een paar docenten en de vrouwen die op de kliniek werken ontmoet. Daarna zijn we terug gegaan naar het kantoor om nog even wat dingen op een rijtje te zetten. Het was in middels 38 graden geworden, een echte koude winter dag. Dus snel door naar het strand.

Donderdag de eerste echte stagedag op de kliniek. Een beetje wennen. Er is nog erg veel onduidelijkheid over wat we nu eigenlijk moeten doen. In de kliniek zelf is namelijk helemaal niks. Behalve een bed en een EHBO doos. Geen thermometer of PCM. Er komen ook erg weinig kindjes naar de kliniek, behalve in de pauze... Dan wordt er namelijk dansles gegeven. 50 kinderen die dansen in een ruimte van 5m bij 5m. Maar dat weerhield de kinderen er niet van om vol enthousiasme ons, boeren stijve harken uit Nederland dansles te geven. Ontzettend leuk! Filmpjes en foto's zullen snel volgen.

• 01 September 2016 - 21:08

Yvette De Vries:

Erg leuk om te lezen. Succes nog voor komende weken. Groetjes Yvette. (Moeder van Macy)