Bowlen, stadstour door het oude centrum en meer! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu Bowlen, stadstour door het oude centrum en meer! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu

Bowlen, stadstour door het oude centrum en meer!

Door: Isabelle en Jamie Lee

Blijf op de hoogte en volg Jamie Lee

02 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Alweer twee weken verder, we hebben het al gezegd maar wat gaat de tijd toch ongelooflijk snel.

We hebben de afgelopen twee weken uiteraard weer het een en ander gedaan.

Vorige week zaterdag zijn we naar een surf wedstrijd geweest. Hier hebben we hopelijk het trucje afgekeken. Het was in ieder geval motiverend om te zien wat wij na het einde van ons verblijf hier ook bereikt willen hebben. Of dit daadwerkelijk gaat lukken is nog wel even de vraag.
Na de surfwedstrijd zijn we naar een ander deel van de stad gereden waar een markt was in verband met heritage day. Erg gezellig om even over heen te slenteren. Op de terug weg zijn we nog even door het oude stadscentrum van Port Elizabeth gereden, leuk maar niet veilig om zelf door heen te lopen. Maar wat staan er mooie panden. Gelukkig staat voor volgende week vrijdag een tour door het oude stadscentrum gepland.
We hebben deze heerlijke dag afgesloten met een strandwandeling en daarna lekker uiteten!

Zondag vroeg uit de veren! Om 9:15 staan Janny en Ingrid voor de deur om ons, Melissa en Nicolette mee te nemen naar een Afrikaanse kerk in de townships. Deze kerk is voor de colords, wat betekend dat er Afrikaans gesproken wordt. Ook hier werden we hartelijk ontvangen, heel leuk! Nog een leuk feitje over deze kerk is dat dit de oudste kerk van Port Elizabeth is en gesticht is door een Nederlander.
Na de kerk weer lekker slenteren over de Afrikaanse markt bij de boulevard. Hier ontdekken we dat Melissa een meester blijkt te zijn in afdingen. Daar maakt Isabelle dankbaar gebruik van en heeft nu een ontzettend mooie boeksteun, wel te verstaan voor de helft van de oorspronkelijke prijs. Ook hebben we allebei een mooi zilverkettinkje gekocht met de vorm van Afrika en een typisch Afrikaanse rok. Geslaagd dus!

Maandag en dinsdag 'gewone' stage dagen. Dinsdagavond met z'n vijven naar Barney's de karaoke bar! En nee, wij gaan niet zingen, dan krijgen de Zuid-Afrikaners een slechte indruk van ons Nederlanders.

Woensdag gezellig bowlen met het team van R4L. Er is in middels in het andere huis een groep van vijf Nederlanders gekomen die ook hier stagelopen. Leuk om hun te ontmoeten en in te maken met het bowlen. Daarna de overwinning vieren met een dinner en wijn! Er is ook wijn voor de gene die verloren hebben. Het is een erg gezellige avond.

Donderdag staat er een townshiptour gepland. Janny neemt ons eerst mee naar Vistarus. Vistarus is een project dat probeert dakloze en drugsverslaafde weer op het goede pad te krijgen. De mensen en hun kinderen als ze die hebben, krijgen hier onderdak. De kinderen kunnen overdag naar de crèche, zodat de ouders kunnen werken op Vistarus, bijvoorbeeld in de winkel, buiten, in de keuken of in de wasserette. Echt een onwijs goed project. Ook hier werken regelmatig via R4L Nederlands vrijwilligers.
Na Vistarus neemt Janny ons mee naar Maria. Een Afrikaanse vrouw die in een shack in de townships woont. Zij maakt hele lekkere koeksisters. Een Afrikaanse lekkernij die erg populair is. Na het nuttige van de koeksister, neemt Maria ons mee voor een wandeling door de township waar zij woont. Zo bijzonder om langs alle shacks te lopen.
Na de tour van Maria zijn we door gereden naar Mandy. Mandy woont ook in de township, maar dan in een Mandela/ RDP huisje. Mandy heeft voor ons een heerlijke Zuid-Afrikaanse lunch gemaakt.
Door deze dag hebben we weer een stukje meer van Zuid-Afrika geleerd:).

Vrijdag weer een tour. Deze keer een tour van Nicoletta door het oude stadscentrum van Port Elizabeth. Omdat Nicolette dit gedeelte van de stad goed kent en we met een grote groep zijn, is het nu wel veilig om door het oude stadscentrum heen te lopen. Na de tour snel door naar het stadium waar wij naar een rugbywedstrijd gaan kijken. Voor het eerst van ons leven. We vinden het absoluut geen straf om naar alle mannen en hun gespierde lichamen te kijken, al vallen de koppies een beetje tegen. Na de rugby wedstrijd nog even gezellig uiteten om de dag af te sluiten en de overwinning van 'ons' rugbyteam te vieren!

Zaterdag, weekend. Maar toch weer vroeg uit de veren. Vandaag staat de Valley Market op de planning. Dit is een soort foodmarket die één keer per maand plaats vind. Samen met Ingrit en Melissa genieten we van al het lekkers wat er te vinden is. We verlaten de markt dan ook niet met lege handen. Taart, wraps en verse portobello's andere groente, olijvenbrood en pesto, dat wordt vanavond smullen. Bij al dat lekkers hoort ook een lekkere wijn, van de wijntasting in Stellenbosch. Last but not least. Dit was echt wel een van de lekkerste die we hadden mee genomen. We balen dan ook dat we er niet meer van meegenomen hebben.

Vandaag een wat meer relaxte dag, eerst struinen we nog even over de Afrikaanse markt bij de boulevard om onze souvenirs voor het thuisfront op te halen (worden jullie al nieuwsgierig). Van dat struinen krijg je trek en dus is het tijd voor een lekkere lunch. Want we hebben energie nodig voor de surfles die vanmiddag gepland staat.

Zoals jullie lezen, genieten we nog steeds en gaat alles met ons nog prima. Ook kunnen we elkaar gelukkig nog steeds uitstaan. Kan je nagaan als je al zeven weken 24/7 met elkaar opgescheept zit.... Maar ondanks alles missen we jullie thuis ook hoor!

Tot snel, liefs van ons!

• 03 Oktober 2016 - 19:56

Truida:

Het was weer leuk om je te lezen. Fijn dat jullie zo veel zien en genieten. Nu nog een paar gezellige weken en geniet ze.