De laatste dagen - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Door: Isabelle en Jamie Lee

Blijf op de hoogte en volg Jamie Lee

08 November 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

In middels is onze laatste avond aangebroken. Morgenavond vertrekt om 22:00, Zuid-Afrikaanse tijd, het vliegtuig richting Nederland. We hebben een dubbel gevoel. Aan de ene kant genieten we nog volop en willen we helemaal nog niet naar huis. Het is een gek idee dat we dit allemaal achterlaten en het avontuur over is. Aan de andere kant verheugen we ons er op om al onze lieve familie en vriendin weer te zien, te slapen in ons eigen bed, te douchen onder onze eigen douche en het eten van thuis. We zijn benieuwd hoe we het straks thuis weer vinden. Maar eerst nog een stukje over de afgelopen dagen.

Afgelopen donderdagavond zijn we naar het Drakensberg Boy Choir geweest waar we Katelijne weer terug zagen en een paar van haar nieuwe 'collega's' ontmoetten. Het was leuk om te zien hoe toegewijd de jongens waren. Het koor bestond uit blanke, colourd's en donkere Afrikaanse jongens van tussen de 9 en 14 jaar oud. Stuk voor stuk talenten en met een swingende Afrikaanse touch hier en daar, vloog de avond voorbij.

Vrijdag is het tijd om te gaan ziplinen door de Drakensbergen. Gelukkig is het droog en schijnt de zon! We hebben mazzel want we mogen de tour met zijn tweeën doen. Het parcour van ongeveer 12 ziplonen duurde een uurtje. De een heel lang, de ander heel kort en weer een ander heel snel. Zeker een aanrader.
Na de lunch zijn we terug gegaan naar de lodge waar wij even een uurtje in bikini hebben kunnen zonnen. Helaas barst daarna de regen weer los, onweer en flitsen.
's Avonds zijn we uitgenodigd om op de boerderij waar Katelijne aan het woofen is pizza's te komen maken met een echte pizza oven. En ondanks het noodweer wordt het een gezellige avond.

Het noodweer heeft tot de volgende ochtend aangehouden en had veel schade in het dorp aangericht. Gelukkig klaarde het weer in de ochtend rond half 10 op. Precies op het moment dat wij op de paarden stapten om een mooie rit door de bergen te maken. Samen met Katelijne en Marie (ook een meisje van de boerderij) gaan we onder begeleiding van een gids op pad. Tijdens de rit genieten we van het prachtige landschap en we beseffen ons weer dat we onwijs veel mooie dingen doen en zien hier. De zadelpijn, zere rug en zere knieën is deze rit zeker waard.

Na de rit nemen we afscheid van Katelijne. Nu voor het echt. We zullen elkaar voorlopig niet meer zien.
Wij rijden verder richting Clarens, een stadje boven de Drakensbergen.

's Avonds eten we in een oud postkantoor, dat nu gebruikt wordt als restaurant. Erg leuk.

Zondag rijden we vanuit Clarens nog een dagje naar Lesotho. We rijden door het mooie landschap en zien veel hutjes en herders. Onderweg hebben we helaas weer regen en onweer.

Maandag slenteren we door Clarens zelf. Een leuk, knus stadje met veel kleine winkeltjes en art gallary's. Rond 11:00 stappen we in de auto en rijden naar onze laatste bestemming: Johannesburg.

Vandaag (gelukkig is het lekker weer) hebben we met de City Sightseeing Bus Jonhannesburg verkend en zijn we naar het indrukwekkende appartheidsmusem geweest.

De koffers zijn gepakt, we hebben ingecheckt en zijn er bijna klaar voor.
Morgen staat nog een gided walktour door de stad gepland. En dan is het einde echt inzicht.