Stage, Addo Elephant National Park en Surfen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu Stage, Addo Elephant National Park en Surfen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jamie Lee Bron - WaarBenJij.nu

Stage, Addo Elephant National Park en Surfen

Door: Isabelle en Jamie Lee

Blijf op de hoogte en volg Jamie Lee

20 September 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Daar zijn we weer! Er is inmiddels weer een week voorbij en wat hebben we weer veel gedaan.

Inmiddels zitten er morgen al weer vier weken van de stage op. Vorige week maandag hebben wij samen met Phumla (van de schoolkliniek) een rondleiding gehad door de community clinic van de Booysenpark township. Sister Jacobs, een verpleegkundige die in de kliniek werkzaam is gaf ons de rondleiding, wat was zij enthousiast en wij ook! Wat indrukwekkend om te zien dat er zoveel mensen zaten te wachten om geholpen te worden van jong tot oud met allerlei klachten. Sister Jacobs vertelde dat het geen uitzondering is dat de patiënten drie uur moeten wachten voor zij geholpen worden. Sister Jacobs wilde ons graag nog meer plekken van de township laten zien en we spraken af dat zij ons dinsdag mee zou nemen naar een crèche. Zo gezegd, zo gedaan. Dinsdag op de crèche waar kinderen van 2 - 4 jaar op zitten werden we met open armen ontvangen. Waarna wij vervolgens door alle ca. 100 kinderen en leidsters werden toegezongen. Zo ontzettend schattig en lief. Wel hoorden we en merkten we dat dit echt de armste kinderen van de township waren. De kinderen kregen drie maaltijden aangereikt omdat hier thuis geen geld voor is. Ook hebben een aantal kinderen geen tanden. Dit kan komen door bijvoorbeeld drugsgebruik van de moeder tijdens de zwangerschap. Isabelle en ik hebben beide een adoptie kindje uitgekozen. Natuurlijk een jongen en een meisje zodat we ze later kunnen uithuwelijken!

Woensdag hebben wij 's ochtends op de school twee lessen bijgewoond. Heel leuk om te zien hoe anders het er in de klas aan toe gaat dan in Nederland. Maar wat deed de docent het leuk. Tijdens de tweede les mochten de kinderen ons allemaal vragen stellen over Nederland. Er kwamen wel honderd vragen, iedereen stak zijn hand zo hoog mogelijk in de lucht. Ontzettend leuk. Naar aanleiding hiervan heeft de docent besloten om de kinderen een les te geven over Nederland en vroeg ons om foto's uit te printen van typisch Nederlandse dingen, jullie begrijpen vast wel wat voor plaatjes wij hebben uitgeprint. De docent was zeer gelukkig en zag het als een teken dat God haar ooit naar Nederland zal brengen. Wij hebben haar alvast een privé tour aangeboden.
Aan het einde van de ochtend zijn we samen met Phumla en Avril (onze stagebegeleider van uit R4L) weer met sister Jacobs op pad geweest. Dit keer naar de kerk van de township waar ouderen één keer per week samen komen. Ook hier waren we weer ontzettend welkom, zo fijn!
Na een warm welkom en weer toegezongen worden, werden we door sister Jacobs aan het werk gezet. We hebben bloeddrukken gemeten, bloedsuikers gecontroleerd en TBC screening afgenomen. De ouderen en sister Jacobs waren ons weer erg dankbaar en wij hun voor de ervaring en de leuke middag.

Donderdag weer een dagje op de schoolkliniek.
Afgelopen weken hebben wij met een aantal schoolkinderen een band opgebouwd en met sommige toch wel een beetje een speciale. Jamie Lee haar nieuwe bestfriend heet Abunati en die van Isabelle heet Keisha. Abunati is elke keer verdrietig wanneer Jamie Lee een dag niet op de kliniek is.

Nadat Jamie Lee vorige week een best friends ring en een beterschapskaart had gekregen van Abenathi, besloot zij iets terug te doen. Abunati was vrijdag namelijk jarig, dus tijd voor een kleinigheidje. Het werd uiteindelijk een foto van ons uitgeprint en geplastificeerd met een leuke tekst op de achterkant. Abenathi was heel erg blij en geëmotioneerd. Zo schattig, ze is trouwens 11 geworden.

Vrijdag een dagje vrij! Op naar het Addo Elephant National Park! Bij deze trip zijn we vergezeld door Melissa en hoogbezoek van uit Nederland, namelijk Ivar. Eerst zijn we met een twee uur durende game drive het park door gereden, erg leuk want zij wisten meteen de goede plaatsen te vinden en ook het een en ander uit te leggen over de dieren die wij zijn tegen gekomen. Daarna hebben we zelf met de auto door het park gereden wat ook onwijs gaaf was! Want wat hebben we veel gezien, volgens de vele locals hier is het echt bijzonder dat we zoveel hebben gezien. Gelukkig hebben we honderden foto's als bewijs.
Hier de lijst met dieren die wij hebben weten te spotten:
1. De olifant (natuurlijk en heeeeeeel veel)
2. Buffelo
13. Kudu
14. Cape Grysbok
15. Black Backed Jackhals
16. Leopard Turtle
Best veel hè! Een dagje Addo heeft ons heel nieuwsgierig gemaakt naar het Krugerpark.

Na Addo zijn we heerlijk uiteten geweest bij de Boardwalk in Port Elizabeth, een heel gezellig pleintje met een meer, winkeltjes en restaurantjes.

Zaterdag lekker rustig aandoen, het was een koude dag dus hebben we 's middags met zijn vieren marsmallows gebakken in het haardvuur, daarna lekker gekookt en 's avonds, hoe kan het ook anders, zijn we lekker wezen stappen.

Zondag was het weer een hele mooie dag en hebben wij onze tweede surfles gehad, dit keer Melissa gereserveerd als fotografe. We vinden het surfen super leuk en morgen staat alweer de derde les gepland. Na het surfen zijn we gezellig samen op date geweest, romantisch uiteten met zee uitzicht en heerlijke sushi! Zeker voor herhaling vatbaar.

Gister een dagje op de kliniek. 's Middags zijn we even lekker met zijn drieën over het strand gelopen en hebben we hopelijk de surfkunst afgekeken van een paar ervaren surfers. Gaaf om te zien hoe behendig ze zijn.

Vandaag zijn we gezellig bij Janny (een vrijwilligster van R4L) op bezoek geweest. Zij organiseert naast haar vrijwilligerswerk bij R4L rondreizen in Zuid-Afrika. En laten wij nou net nog drie weken reizen te gaan hebben. Janny heeft ons veel informatie kunnen geven over wat de mogelijkheden zijn. Zo krijgen wij steeds meer duidelijkheid over hoe onze reis, die steeds dichterbij komt er uit gaat zien.

Liefs van uit Zuid-Afrika, dat gelukkig steeds iets zonniger en warmer wordt!

• 20 September 2016 - 20:09

Mijn Bron:

Hoe heet mijn kleinkind

• 20 September 2016 - 20:15

Oma Willy :

Wat is het weer een mooi en leuk verslag dus ik ben overgrootmoeder haha wat zien jullie veel he ik lees net je moeder vind het ook leuk oma te zijn van een jongen meiden ik wens jullie heel veel plezier groetjes daar en pas goed opgeklaard knuffel en dikke kus

• 20 September 2016 - 21:58

Truida:

Hallo , wat weer een mooi verslag , weer veel ervaring opgedaan en veel gezien in het park, wat een belevenis, al die voor jullie vreemde dieren, wel erg mooi. Nu nog veel plezier en tot het volgende verslag. Liefs en een dikke